گروه سیاسی: قاضی صلواتی در آغاز جلسه علنی دادگاه گفت: دادگاه، مقامی بی‌طرف بر کیفرخواست و اظهارات و دفاعیات متهمین بوده و براساس عدالت حکم خواهد کرد.

به گزارش مهر  از دومین جلسه دادگاه جمعی از متهمان حوادث اخیر که به‌صورت علنی و در شعبه‌ ‌15 دادگاه انقلاب اسلامی برگزار شد

صلواتی قاضی این دادگاه با بیان اینکه متهمین در هر دادگاهی حق دارند برای خود وکیل انتخاب کنند و درصورتی که این توانایی را نداشته باشند باید شرایط برای انتخاب وکیل برای آنها ایجاد شود، گفت: وکلای متهمین، پرونده‌ها را مطالعه کرده و با آنها ملاقات کرده‌اند.

متهمان گوناگون

در این جلسه برخی از چهره‌های سیاسی از جمله هدایت آقایی عضو حزب کارگزاران سازندگی، شهاب طباطبایی و علی تاجرنیا اعضای جبهه مشارکت ایران اسلامی، احمد زیدآبادی روزنامه‌نگار و عضو ادوار تحکیم وحدت و جواد امام عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین ایران اسلامی حضور داشتند اما دادگاه وارد رسیدگی به اتهامات این چهره‌ها نشد.

این جلسه پس از طرح اتهامات 5 نفر از متهمان پایان یافت اما هیچ‌یک از متهمان از چهره‌هایی که نامشان رفت، نبودند.

کیفرخواست انفرادی

این جلسه مانند دادگاه صبح شنبه گذشته، حاضرینی گوناگون از چهره‌های سیاسی متهم به دخالت در حوادث اخیر تا بمب‌گذار حسینیه سیدالشهدای شیراز و یک عضو انجمن پادشاهی در ایران داشت. 

قاضی صلواتی در دومین جلسه دادگاه صبح شنبه گفت: برای هریک از متهمین این دادگاه کیفرخواست انفرادی تهیه شده و قبل از قرائت آن مطالب عمومی در این دادگاه ارائه می‌شود.

یک هفته تا 10 روز

پس از سخنان قاضی صلواتی، نماینده دادستان تهران دادنامه عمومی دادستانی را قرائت کرد و سپس کیفرخواست انفرادی 5تن از متهمان قرائت شد و این افراد و وکلای آنان به دفاع از خود پرداختند که اکثر آنان به‌منظور ارائه آخرین دفاع یک هفته تا 10 روز فرصت درخواست کردند.

حسینیه ارشاد و مسجدالنبی

در ابتدای محاکمه فردی به نام محمدرضا علی‌زمانی که گفته شد پیش از این سخنگوی انجمنی با عنوان انجمن پادشاهی بوده، پای میز محاکمه رفت.

پس از او از جمله افرادی که در این دادگاه محاکمه شد، فردی با نام آرش رحمانی‌پور بود. رحمانی‌پور که عضو انجمن پادشاهی بوده  و اکنون متهم است به محاربه گفت: 2مکان حسینیه ارشاد و مسجدالنبی نارمک برای بمب‌گذاری در نظر گرفته شده بود تا با این اقدام در شعبی که رجال مهم کشور رای می‌دهند و برنامه مستقیم پخش می‌شود بمب‌گذاری صورت گیرد و جنگ روانی بین احزاب ایجاد شود.

نباید عکس می‌گرفتم

آخرین متهم دومین دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمان حوادث پس از انتخابات، یک تبعه فرانسوی بود که به دفاع از خود پرداخت.  به گزارش ایسنا، نماینده دادستان اتهام کلوتیلد ریس را اقدام علیه امنیت داخلی کشور از طریق تبانی و اجتماع با حضور در اجتماعات و اغتشاشات مورخ 25 و 27 خرداد و اقدام به جمع‌آوری اخبار و اطلاعات و عکسبرداری و فیلمبرداری از اغتشاشات و ارسال به خارج از کشور عنوان کرد. 

در ادامه این دختر 24 ساله که دارای مدرک فوق‌لیسانس روابط بین‌الملل از فرانسه و مدرس دانشگاه است، به دفاع از خود پرداخت و با اشاره به ارسال ای‌میل درباره تظاهرات ایران به رئیس انجمن ایرانشناسی فرانسه،خطاب به قاضی صلواتی گفت: کسی از من نخواسته بود که اطلاعاتی برایش بفرستم و عکس یا فیلم ارسال کنم بلکه این علاقه شخصی خودم بود و امروز می‌فهمم که اشتباه کردم و پشیمانم؛ زیرا نباید در تظاهرات غیرقانونی شرکت می‌کردم و نباید عکس می‌گرفتم یا از دوستانم در این مورد سؤال می‌کردم.

پنهانی نبود

ریس در مورد ارسال گزارش‌هایی از ایران درباره موضوع هسته‌ای نیز اظهار کرد: پدر من کارشناس کمیساریای انرژی هسته‌‌ای فرانسه است و من در آنجا کارآموزی می‌کردم.  به همین خاطر یک گزارش درباره سیاست ایران درخصوص انرژی هسته‌ای نوشتم و در این گزارش از مقالات اینترنتی و اطلاعاتی استفاده کردم که چیز پنهانی در آن نبود.

برایم جالب بود

این متهم با بیان اینکه من به‌دنبال اطلاعات خاصی نبودم، تاکید کرد: تظاهرات ایران برایم اتفاق جالبی بود و به واسطه علاقه شخصی در این تظاهرات شرکت کردم. من و دوستانم فکر می‌کردیم که حضور در این تظاهرات کار بدی نیست و نمی‌دانستیم که غیرقانونی است.

در این بخش از اظهارات متهم، رئیس شعبه‌ 15 دادگاه انقلاب خطاب به وی گفت: اغتشاشاتی که در نقاط مختلف فرانسه برپا می‌شود جالب‌تر از اغتشاشات ایران است؛ از آنها گزارش تهیه می‌کردید که متهم در جواب وی گفت: اتفاقات فرانسه هم برایم جالب بود.
  از سایت‌های ایرانی

رئیس دادگاه در پایان این جلسه اعلام کرد که زمان جلسه بعدی دادگاه متعاقبا اعلام می‌شود. با اعلام پایان جلسه دوم در ساعت 14:12 دیروز، خبرنگاران به انجام مصاحبه با برخی از متهمان پرداختند.

کلوتیلد ریس که ابتدا حاضر به انجام مصاحبه نبود، در پاسخ به خبرنگاران عنوان کرد: عکس و فیلمی را که من تهیه کردم، برای هیچ کس نفرستادم و پیش خودم بود. عکس‌هایی را که برای دوستانم فرستادم از سایت‌های ایرانی گرفته بودم.

رفتار بدی نداشتند

این دختر فرانسوی در مورد رفتار زندانبانان، ماموران و بازجوهای ایران، گفت: زندان برایم سخت بود زیرا در یک چهار دیواری حبس بودم و فشار روحی و بی‌خبری از آینده اذیتم می‌کرد. او ادامه داد: اما امکانات زندان مناسب بود و ماموران، زندانبانان و بازجوها رفتار بدی با من نداشتند.

کد خبر 87354

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز